Zondag, 20 november 2011

Komende woensdag is er een vergadering die door de lokale dienst voor toerisme wordt georganiseerd. Het gaat om het contract met Movelo, de vereniging in Duitsland die verhuurdiensten voor elektrische fietsen, zogenaamde pedelecs, opbouwt, en in 2012 het regionale netwerk in de Oostkantons samen met de VVV wil helpen organiseren.

Een pedelec is een fiets die trap ondersteuning krijgt van een elektrische motor. Alleen als je op de pedalen trapt, schakelt de motor zich ook in, en kun je 50%, 100% of zelfs 150% trapondersteuning krijgen.
Heb het zelf uitgeprobeerd, en geen enkele berg in onze streek vormt dan nog een probleem om gemakkelijk trappend op te fietsen. De fiets heeft een bereik van 60-80 km, wat volstaat voor een dagtrip van 6-8 uur, en de maximum snelheid is afgesteld op 25 km/uur, precies volgens de door de EU opgelegde normen voor pedelecs. Het verbruik is 1KWh per 100km.

Vandaag zal ik het contract eens goed doorlezen, maar ik denk wel dat wij met ons vakantiehuisje er aan mee zullen doen.
Voordeel van hun systeem is, dat er ook een technische dienst achter staat die de fietsen komt repareren of vervangen, zodat ik met de techniek niets van doen heb.
Bovendien hoeven deze fietsen (die toch zo’n 2750 € per stuk kosten…) alleen maar gehuurd te worden tijdens het seizoen, en na 6 maanden seizoen worden die dan weer teruggehaald voor een komplete revisie. Zodat je ze niet ook in de winter moet huren en stallen, terwijl ze in de winter sowieso niet verhuurd kunnen worden vanwege sneeuw en/of slechter fietsweer.

Of dit fietsnetwerk een rendabele zaak zal zijn is een andere zaak, want ten eerste hebben we niet elk weekend gasten, ten tweede zal niet iedereen van onze eigen gasten een elektrische fiets willen huren, en ten derde moet je de fiets minstens 6 dagen per maand kunnen verhuren voordat je je eigen huurprijs eruit haalt….

Ik mik een beetje op de gasten van de twee hotels in Wirtzfeld, die zelf niet meedoen met deze verhuuraktie, en die dan bij ons kunnen komen huren; om op die manier dan minstens breakeven te kunnen werken. En dan natuurlijk op het feit dat wij iets aanbieden dat nieuw is, niet in elk huisje te vinden is, aantrekkelijk is voor oudere gasten, en past in een nieuw totaalconcept qua marketing voor onze streek.

Geplaatst in elektrische fietsen, Herfst 2011.

8 reacties

  1. Hallo

    Leuk om te horen dat de DVT Oostkantons een
    ‘e-bike netwerk’ zou invoeren.

    Ik deel u mening en zou de e-bike zeker aanschaffen.
    Minder sportieve mensen zullen sneller geneigd zijn om een fietstochtje te doen. Hellingen vormen immers geen hindernis meer. Ik heb er ook al eens zelf op gereden en het is inderdaad een goede ondersteuning.

    In Nederland is de e-bike al doorgebroken.
    Er is reeds een volledige dekking van het land met oplaadpunten. Ook Vlaanderen heeft nu al heel wat oplaadpunten.

    Nederland en Duitsland staan trouwens bekend als echte fietslanden.
    Ik schrijf trouwens mijn bachelorproef over innovatief fietstoerisme.
    Als sterkste product zie ik dan ook de e-bike.
    Ik volg u blog al jaren, groot was men verbazing dan ook dat ik zelf hier relevante info kon vinden.

    groetjes Mathias

  2. Hoe is het afgelopen met de e-bike vergadering? als weekendbewoner van Elsenborn geïnteresseerd om van tijd tot tijd 2 zo’n bikes te huren!
    Veel groetn, Martin

    • Martin, geen p^robleem, het e-bike netwerk komt… volgend seizoen vanaf April/mei… voor die tijd zullen we nog voldoende informatie daarover verspreiden, ze werken nu aan de website voor het netwerk oostbelgie…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *