Woensdag, 28 juni 2006


Niet vergeten, we hebben nu een weerstation!

Voor de aktuele weers informatie van het
Wirtzfeld Weerstation: Hier klikken

Belangrijk bericht: we hebben het NedStat statistiek programma van onze website verwijderd omdat er vervelende popup advertenties door NedStat werden verstuurd bij het openen van onze website. Die popups moeten dus vanaf nu tot het verleden behoren, (tenzij je deze pagina via een proxy server binnenhaalt, dan kan het nog een dagje duren totdat ook die proxies hun cache hebben vernieuwd.)

Hubert’s Goggomobieltje

Naast internetten, o.a. het schrijven van deze weblog, digitale weerfoto’s maken, snorkelen in Egypte, het lezen van dikke (historische erotische) romans, af en toe met een ULM meevliegen, para sailing en met mijn cabrio rijden (als het warm genoeg is), heb ik nog een andere hobby, die echter de laatste tijd een beetje op de achtergrond is getreden.

En terwijl ik dit schrijf valt me op, dat mijn hobby’s ook wel “ter land, ter zee en in de lucht” genoemd kunnen worden. Plus digitaal communiceren natuurlijk.

Terug naar die andere hobby: Dat is mijn kleine oldtimer, een Goggomobil uit 1964. Verleden week ben ik nog eens naar de gehuurde garage in een naburig dorp geweest om te kijken of mijn autootje goed door de winter is gekomen.


2 cylinder 2 takt motor, 250 ccm, 13 pk

De auto is volgens de originele fabrieksdokumentatie geschikt voor 5 personen, maar dan moeten achterin wel heel erg kleine personen zitten.

Toch was dit autootje in de jaren 50 en 60 een heel populaire auto, vooral in Duitsland en Nederland, en er zijn er in totaal zo’n 280.000 van gemaakt. Fabrikant was de firma Hans Glas in Dingolfing, die in 1969 werd opgekocht door BMW.

Op het ogenblik rijden er nog zo’n 500 Goggo’s rond in Europa, maar ook in de USA en zelfs in Australië is er een Goggomobil Club…


De voeten van bestuurder en bijrijder zitten achter de koplampen

Ik heb deze auto in 2000 van mijn familie cadeau gekregen, als nostalgische herinnering aan mijn allereerste autootje in 1968. (en dat was dus een Goggomobil)

Mike, de jongste zoon, had samen met een vriend en in het diepste geheim een Goggo uit 1964 op de kop getikt en gedurende 2 jaar heimelijk aan de restauratie van de auto gewerkt. En op mijn 50ste verjaardag kreeg ik dan de sleutels van de Goggo overhandigd die opeens netjes geparkeerd voor de deur stond.


Motor zit achterin, bagage moet op het bagagerek boven op de motorkap

Sindsdien doe ik regelmatig mee met allerhande oldtimer ralleys, maar sinds verleden jaar is daar niets meer van gekomen omdat ik er gewoon geen tijd meer voor vond.


Mijn goggomobieltje in aktie tijdens een oldtimer ralley

Tja, het trouwe beestje stond nog netjes in de garage, maar rijden doet hij op het ogenblik niet (meer): De accu is leeg, maar er is ook nog een probleempje met de ontsteking, de lak is hier en daar aan het barsten, en de remmen moeten opnieuw ontlucht worden.


Het dashboard: slechts enkele knopjes: nostalgische techniek

Dat wordt dus binnenkort weer een avontuurlijk reisje met de aanhanger naar de Goggo specialist in Duitsland.


Goggomobil onderweg naar een ralley in Berlijn (2000)

Komende Vrijdag is er weer een “Stammtisch” meeting in Duitsland van een aantal Goggo liefhebbers uit de streek van Aken, en als ik me fit genoeg voel, ga ik daar eens horen wat zij me aanraden voor de komende reparaties.

Maar daarover vertel ik dan later wel meer.

Geplaatst in Zomer 2006.

2 reacties

  1. Fijn dat die vervelende popups verdwenen zijn. Tegenwoordig worden we al meer dan genoeg overspoeld met dat soort rotzooi.
    Leuke oldtimer, ik kende het merk niet (hij is dan ook van een heel stuk ‘voor mijn tijd’). Ik hoop je avonturen met dit karretje dan ook te lezen in je dagelijkse blog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *