Donderdag, 19 Oktober 2006

Vanaf vandaag zou het weer veranderen, en moeten we rekening beginnen te houden met regelmatige regenbuien terwijl de temperaturen het nog altijd vrij goed blijven doen. Het zal dan ook nog beslist te warm blijven voor de sneeuw, die men mij voor komend weekend vanuit Duitsland had voorspeld.

Rond 11.30 uur is het inderdaad beginnen te regenen.

In feite vind ik die regen niet zo erg, want dan houden misschien de oefeningen op van de militarie straaljagers die al sinds enkele dagen hier boven Wirtzfeld en Elsenborn rondcirkelen. Onze ervaring is namelijk dat de belgische luchtmacht niet oefent als het regent…

Gisterenochtend was het wel heel erg, twee straaljagers bleven steeds maar rondjes draaien boven Wirtzfeld, doken dan boven het schietterrein van Elsenborn omlaag, om dan weer omhoog te stuiven (en het volle uitlaat geluid precies op Wirtzfeld gericht) om dan weer linksom te draaien om een volgende aanval voor te bereiden. En ze schijnen elke dag lager te komen, wat natuurlijk een stijging van de geluidspegel met zich meebrengt.

’t Is zeker omdat onze Minister van Buitenlandse Zaken zo’n goede indruk op Poetin gemaakt heeft (schijnbaar schrijven ze elkaar iedere dag brieven…), dat onze strijdkrachten nog eens goed moeten oefenen voor toekomstige “humanitaire” akties, alhoewel ik niet precies weet waar die straaljagers dan wel goed voor kunnen zijn in de tegenwoordige tijd. Misschien zijn er lezers die daar meer van weten en ons dat eens precies willen uitleggen?

Dat het in ieder geval veel geld kost, is zeker. De Belgische regering heeft weer een aantal aardige belastingen uitgevonden, zoals de verpakkings belasting, die het leven in België weer een stuk duurder zal maken. Alleen deze verpakkingsbelasting zou gemiddeld zo’n 200 EURO per jaar per huishouden meer uitgaven betekenen. In de toekomst dus nog beter uitkijken in welk soort verpakking je je levensmiddelen gaat aankopen. De sigaretten worden ook weer duurder, maar ja, die halen we hier sowieso in Luxemburg. Misschien dat we de levensmiddelen dan in de toekomst daar ook gaan inkopen om de verpakkingsbelasting te omzeilen?

Gisteren heb ik mijn auto naar de Volvo dealer in Waimes gebracht om de remmen en de schokdempers te laten nakijken. Mijn auto was wel goed door de technische keuring in Augustus gerold, maar de kwaliteit van de remmen was toch niet meer zo goed, en ook de schokdempers hebben nogal te lijden van de slechte wegentoestand in de Oostkantons.

Ik heb al eerder over de problematiek met onze oude Volvo dealer gesproken, en nu zijn we dus inderdaad gewisseld naar deze nieuwe garage, die slechts een kwartier van Wirtzfeld verwijderd ligt. (vergelijk, naar de oude Dealer was 45 minuten).

Nu nog mijn winterbanden/velgen te voorschijn halen en laten monteren, zodat ik de winter met een gerust hart tegemoet kan zien.

Over Winter gesproken:
Mies schrijft het volgende:

Hubert,
Dit staat gisteren te lezen in de krant. GVA.
De winter wordt kouder dan we de voorbije tien jaar gewoon waren geworden. Wat meer is, de winters zouden wel eens een paar jaar lang ‘strenger’ -of moeten we zeggen- opnieuw gewoon kunnen zijn.

Het einde van de zomer is onmiskenbaar in zicht. Volgende week wordt het volgens sommige voorspellers nog eventjes tegen de twintig graden, en met Allerheiligen kan het zelfs nog eventjes zomer zijn, maar dan is de tijd zonder jassen voor enkele maanden voorbij en zal u voelen dat er echt nog seizoenen bestaan.

“Je zou eraan beginnen twijfelen,” zegt Luc Debontridder, klimatoloog van het KMI. “De laatste tien jaren zijn inzake warmte, somberheid en regen alle records gebroken. Ook dit jaar is oktober tot nog toe vier graden warmer dan normaal. September was dan weer twee graden warmer dan augustus. Het lijkt erop dat de opwarming van de aarde zich vooral tijdens het tussenseizoen voordoet.”

Maar Koning Winter staat paraat voor de tegenaanval. “Vorig jaar vonden de mensen de winter ook al ongewoon streng. Maar de gemiddelde temperatuur was wel normaal,” zegt Debontridder, die dit jaar van hetzelfde laken een broek verwacht.

“De Noord-Atlantische Schommeling heeft er de vorige tien jaren voor gezorgd dat onze winters nat en zacht waren. Maar sedert vorig jaar gaat de Schommeling de andere kant op. De kans is groot dat we opnieuw een lange, relatief koude en dus droge winter krijgen. We zullen dat voelen vanaf december, en vooral in de maanden januari en februari.”

Ik wil sneeeeeeeuuuuwwwwwwwww

Groetjes en dit weekend komen we mee de regendruppels opvangen!
Mies

Overigens, over Volvo gesproken, er komt een nieuw klein model uit, de Volvo C30, die een beetje doet terugdenken aan de 480 uit de 80er jaren, je weet wel, dat sportmodel met dat grote achtervenster.

Je kunt je mening over die auto afgeven op www.mijnc30mening.be en maakt dan kans op een weekje gratis rondrijden met deze nieuwe Volvo.
(Deze mededeling werd niet gesponsord door Volvo)

Nog even teruggaan naar ons weekendje Nederland verleden week:
Nadat we dus vrijdag onze zakelijke meeting in Madurodam gehad hebben, hadden we echt wel moeite om via het navigatiesysteem onze weg terug te vinden.

Zoals de bijgaande foto toont, had onze GPS tussen de hogere gebouwen echt wel moeite om de kortste weg te vinden: S = Start, D = Destination, en de rode pijl geeft aan waar onze auto was (50 meter voor de straat waar we moesten wezen…)


Belgische Tom Tom

Mijn Nederlandse bijrijder vond dit natuurlijk prachtig en noemde mijn Navi-Systeem daarom schamper een “belgische” TomTom, doelend op die draagbare gps systemen die tegenwoordig te koop zijn.

We zijn dan toch nog op de plaats van bestemming gekomen en ’s avonds dan nog in Den Haag Centrum wezen rondkijken en bij een prima Grieks restaurant gaan eten.


Den Haag bij nacht

Over die Griek niets als goeds, en honger hadden we dus ’s avonds ook niet meer. Nadat we dan terug naar ons hotel zijn gereden, zijn we dan Zaterdag nog even bij familie binnengewipt, alvorens dan weer door dat o zo drukke verkeer huiswaarts te keren.

Blij terug te zijn in de Oostkantons, met overal voldoende parkeerplaats, geen files, geen sirenegeloei (ok, op het ogenblik dan wel een paar straaljagers, maar die zullen snel vluchten als het begint te regenen).

Tot morgen.

Hubert

Geplaatst in Herfst 2006.

3 reacties

  1. Hallo Hubert,

    Hierbij waarvoor de F16’s nog dienen tegenwoordig. Je kan dit vinden op de site van defentie. http://www.mil.be

    Laagvliegoefening ‘Ringo Range’ in de Ardennen
    De Lucht- en Landcomponent van Defensie zullen van 16 tot 20 oktober boven het grondgebied van Elsenborn laagvliegoefeningen met F16-toestellen houden.
    Tijdens deze oefening liggen de grondobjectieven voor de vluchten op lage hoogte binnen één operatiezone binnen het militaire oefengebied van Elzenborn.

    De vluchten op lage hoogte kaderen in de oefening ‘Ringo Range 52/3′ waarbij ‘Forward Air Controllers’ (waarnemers op de grond) de vliegtuigen naar hun doel leiden.

    Het doel van deze oefening is het trainen en het onderhouden van de bekwaamheid van de grondwaarnemers en de piloten.

    In een luchtruim van 15Nm(± 30km) rond deze zone, zullen de vliegtuigen bij het aanvliegen van hun doel progressief dalen tot een hoogte van 250 voet (80m).
    Alle vluchten gebeuren tussen 08.30 en 17 uur. Ongeveer de helft van deze vluchten tijdens deze oefening zullen op lage hoogte plaatsvinden.
    De andere vluchten zullen boven de 1000 voet (+300m) worden uitgevoerd.
    Het vooropgestelde vliegplan kan eventueel aanpassingen ondergaan in functie van de meteorologische omstandigheden of door de operationele beschikbaarheid van de vliegtuigen.

    Ik woon in Koersel (deelgemeente van Beringen). En dit is in het verlengde van de landingsbaan van Kleine brogel. Maar ik moet zeggen dat we daar eigenlijk niet zo veel last van hebben. Nogthans is het elke maandag en dinsdag avond nachttrainingen tot 23 uur. En meestal gooien ze ook nog is eventjes alles open voor ze landen. Maar wij zijn dat al gewend geworden.

    Bedankt, Bart, dat betekent dus dat ze na morgen er weer mee ophouden…

  2. >Blij terug te zijn in de Oostkantons, met overal voldoende parkeerplaats, geen files, geen sirenegeloei (ok, op >het ogenblik dan wel een paar straaljagers, maar die zullen snel vluchten als het begint te regenen).

    Hallo Hubert

    Dat is misschien wel de belangrijkste reden voor ons om regelmatig de oostkantons te bezoeken, natuurlijk komen we ook voor het landschap en de pittoreske dorpen.

    Met vriendelijke groeten,

    Jeroen, Arnhem

    Is dat niet erg ver voor jullie om tot hier te komen?

  3. Als je de drukke spits mijdt, dan rij je in 2 uur en 15 minuten tot Malmedy, dus zelfs een dag-trip is goed te doen en wordt dus ook regelmatig gedaan, en als we de hoge venen naderen komt het goede gevoel weer helemaal terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *