Vrijdag, 20 Oktober 2006

De regen is gisteren inderdaad gekomen, maar hier in Wirtzfeld is er gisteren uiteindelijk nog niet veel gevallen. Maar wel afgelopen nacht. En de temperaturen zijn ook nog niet merkbaar gezakt. De wind is intussen een stuk krachtiger geworden en dat blijft ook de komende dagen zo.

We hebben ondertussen ook een berichtje gekregen van de Gemeente Büllingen in verband met onze “bos aanbouw” plannen… zij hebben onze aanvraag betreffende de soorten toegestane bomen en de beplantingsdichtheid doorgegeven aan de boswachterij, die daarvoor verantwoordelijk is.
Bovendien moet er een kleine bouwvergunning aangevraagd worden indien wij inderdaad in de weide achter ons huis (valt in het agrarisch deel van Wirtzfeld) een bos willen aanplanten, en we dienen ook nog rekening te houden met een aantal andere voorschriften.
Even afwachten dus of het überhaupt toegestaan kan worden…

Gisterenochtend ben ik mijn auto terug gaan halen bij de garage, die de remschijven, remblokken en schokdempers heeft vervangen. De wagen rijdt nu weer alsof die nieuw is. Moet ook, want ik ben niet van plan om deze wagen snel te vervangen. Hij is namelijk nu sinds een jaar boekhoudkundig volledig afgeschreven, en dat betekent dat de jaarlijkse kosten voor deze auto behoorlijk verminderd zijn. Met 120.000 km op de teller moet en kan hij dus in feite nog enkele jaren blijven lopen.

Gisterenavond ben ik dan nog naar een meeting geweest in St. Vith, waar wij de marketing strategie aan het ontwikkelen zijn voor een nieuwe Oostbelgische business website, een groot projekt dat met meerdere partners gerealiseerd wordt en dat wij nu heel binnenkort officieel gaan voorstellen.

Naast de normale kantoor werkzaamheden beginnen nu ook de voorbereidingen van Jochen’s geplande reisje volgende week naar Australie door te wegen.

Jochen heeft namelijk toen hij 18 was, een half jaar als exchange student bij een familie in Adelaide gewoond, en heeft met deze familie nog steeds nauwe banden. Hij is ondertussen al enkele keren opnieuw naar ginder gereisd als er belangrijke gebeurtenissen te vieren waren, zoals de 80ste verjaardag van de Aussie oma, of de 50ste verjaardag van zijn Aussie moeder, of het huwelijk van zijn Aussie zus.

Dit keer huwt zijn Aussie broer, en dus vertrekt Jochen volgende week voor 2 weekjes naar down under. Zijn reisje heeft natuurlijk niets te doen met onze plannen om in de loop van volgend jaar dat continent ook eens te gaan bekijken; een trip zoals hij maakt zou voor ons veel te hektisch zijn, want als je bedenkt dat je er meer dan 30 uur vliegen voor over moet hebben om tot daar te komen…

Betekent natuurlijk ook dat er hier op de zaak een aantal zaken voorbereid moeten worden zodat alles in zijn afwezigheid normaal kan doorlopen of door hem op afstand vanuit Australie gekontroleerd en bijgestuurd kan worden via het internet. De wereld wordt namelijk klein, en tegenwoordig kun je in onze business overal werken en hoef je niet meer op een bepaalde plaats te blijven.

Voorbeeld: telewerken.

Dit weekend zijn we ook nog bezig om het kantoor van een van onze medewerkers te verhuizen van onze kantoren in Eupen naar de nieuwe werkomgeving bij deze medewerker thuis.

Kwestie van het pendelen tot een minimum te beperken. Deze persoon rijdt immers elke dag 30 km naar zijn werk om daar achter een computer en achter de telefoon te kruipen, terwijl hij datzelfde werk ook vanuit zijn kantoor thuis kan doen.

Toevallig was er gisterenmiddag op het VRT Journaal de mededeling, dat telewerken geen oplossing zou zijn voor het verminderen van de verkeersfiles, en er werd daarbij aangehaald dat de telewerkers toch nog onderweg zijn om de kinderen naar school te brengen/halen, of om boodschappen te doen. Iets wat ik niet helemaal wil begrijpen, de boodschappen of de kidneren naar school brengen maken toch niet de verkeersfiles uit op de autosnelwegen?

Omdat deze, onze medewerker, geen kinderen heeft, geldt die stelling in ieder geval niet voor hem: hij kan nu zijn tijd beter indelen, zijn prive autokosten zullen omlaag gaan, hij kan ook langer met zijn wagen blijven rijden omdat die minder kilometers per jaar maakt, hij spaart een uur rijtijd per dag uit die hij aan zijn hobbys kan besteden, verbruikt minder benzine, hoeft in de winter ’s morgens vroeg geen sneeuw te scheppen om zijn auto vrij te krijgen, en loopt minder risiko om een ongeluk te krijgen onderweg. Bovendien vangt hij vanaf nu van ons het bedrag voor de huur van zijn kantoor, dat wij anders voor eenzelfde kantoor in Eupen moesten betalen.

Nu kun je natuurlijk wel stellen dat er een risiko is dat telewerkers thuis niet zo goed “kontroleerbaar” zijn als op kantoor, maar als je bedenkt dat in ons geval deze persoon al bijna 17 jaar voor ons werkzaam is, en in die 17 jaar nog geen enkele dag ziek is geweest, en als het moet ook wel eens nog na kantoortijd bij een klant voorbijgaat om dringende depannage te doen, dan zul je begrijpen dat ik me daarover geen zorgen hoef te maken.

Het enigste dat hem zorgen baart is het isolement met de andere medewerkers, maar ook daarvoor bestaan oplossingen zoals het af en toe voorbijgaan op de firma in Wirtzfeld (5km), en het werken via webcam met de andere medewerkers.

Graag jullie opmerkingen als je denkt dat we iets over het hoofd zien, en/of je eigen persoonlijke ervaringen als je ook aan telewerken doet…

Iedereen een prettig weekend gewenst van

Hubert

Geplaatst in Herfst 2006.

3 reacties

  1. Het verbaast me niets dat thuiswerkers de files niet inkorten (zoals in de pers gemeld), want hoeveel werknemers hebben die mogelijkheid ? Ik denk minder dan 1%. (Het Journaal bericht gisteren sprak over 5% die dat regelmatig doen)
    Als de werkgevers zich hierin veel soepelder zouden opstellen en veel meer mensen de toelating zouden geven om telewerk te verrichten, dan zou dit wel een impact hebben. Je gaat mij toch niet wijsmaken dat als bijvoorbeeld 30% van de werknemers thuiswerk zou verrichten (wat met de huidige communicatiemiddelen perfect mogelijk is), dat dit de spits-files niet aanzienlijk zou doen slinken.
    In ieder geval proficiat voor jou Hubert, dat je dit toestaat aan je medewerker(s).

  2. Hallo Hubert
    Thuiswerken is nattuurlijk “de” oplossing om als werknemer met een administatieve functie het pendelen naar en van de werkplek te beperken.
    Bij ons in de haven, de transport en de expeditie sector is het zeker nog niet ter sprake omdat de werknemers dagelijks telefonisch in kontakt komen met de klanten , de logistieke diensten en onderaannemers.
    Ook niet alle werkgevers zijn bereid hun werknemers deze vrijheid te geven. Of de files effectief het gevolg zijn van het personen vervoer is twijfelachtig. Het vrachtverkeer dat door ons landje transiteert en het ontbreken aan visie sedert decenia , binnen de opvolgende regeringen in verband met steeds groeiend vrachtverkeer zijn één van de hoofdredenen van het dichtslibben van de wegen.

    Zoals voorzien zijn we vandaag de herfstkleuren gaan opzoeken in de Oostkantons.
    Een stralende zon bij het vertrek, het zou een prachtige dag worden.
    Ook wij (ik) zijn (ben) een gewoonte diertje dus weer via Luik, Eupen via Monschau naar Wirtzfeld.
    Wat schreef je daar dat de wegen bij jullie zo slecht onderhouden worden ?
    De verbindingsweg van de E313 naar Eupen is en blijft een klein schandaal . Maar de weg van Eupen naar Monschau, nu die werd over een groot gedeelte van een nieuw wegdek voorzien.
    Anders dan naar gewoonte hebben we nu maar eens een stop gemaakt in Monschau, en dit is ons goed bevallen. Doch tegen die tijd was de zon zich achter een dik wolkendek gaan verstoppen, en spande de wind aan.Plezierig om rond te slenteren in de winkelstraatjes. Echt en waarachtig een belevenis in een middeleeuwse stad met overwegend huizen in vak verband. Dus dames , volgende maal ook naar daar om eens lekker te snuisteren in de kleine winkeljes.Voor de kerst is er een volledige winkel met verschillende etages.Dus voor herhaling vatbaar en zeker rond de kerstperiode. Eten en drank veelvuldig aanwezig. Vandaag 21/10/06 nog lekker van een Bitburger genoten buiten op een pleintje. Niet slecht voor de tijd van het jaar. Wat wel wat tegenviel was het parkeer tarief . Men dient minimaal EUR 2 in de automaat te deponeren, en daarvoor kan je voor 2 uur regelmatig parkeren.
    Na Monschau via Kalterherberg, Elsenborg, Nidrum en Berg naar Wirtzfeld. Spijtig dat het weer het liet afweten. Foto’s van de herfstkleuren , niet te doen .En weer als naar gewoonte Drosson de eer aangedaan. Lekker druk op het terras zodat we ons eerste dorst lesten in de gelagzaal, om daarna voor de steverige kost naar een vrij gekomen tafeltje op het terras (pergola) te verhuizen. Toch weer straf dat de waard bij het binnenkomen ons dadelijk in het Nederlands begroette. Een toch weer straf dat 90 % van de gasten uit Vlaanderen kwamen. Enkel de “chef” en 3 stamtischer (of hoe noemt men dat ) verraadden dat zij niet uit Vlaanderen kwamen.Prettig detail : de “chef” vergastte zijn gasten op een rondrit in een huifwagen achter zijn 4 x 4 (ritje rond het meer).
    Nog even kleine rondgang en voor het vertrek nog een aangename babbel gedaan met Mr. Pastoor die met nadruk onderstreept van de Voer te zijn, en liet horen dat de politiek in de Voer hem zeer nauw aan het hart ligt. Dus een gelukkige Vlaamse Voerenaar in Wirtzfeld. Als Huub Broers dit leest stuur de Pastoor maar eens een kaartje met Vlaamse Groeten uit de Voer. Andere Voerenaars mogen dit nattuurlijk ook doen. Prachtig zulke Herder te hebben. Moest het niet zo ver zijn ‘k kwam elke zondag (terug) naar de Kerk. Hubert doe Mr. Pastoor nogmaals de groeten als het past.
    Nu maar wachten op de eerste sneeuw, tot zo lang.

    Jos en Suzy

  3. Telewerken, enkele aandachtspunten :

    – alle documentatie nodig voor het werk moet thuis beschikbaar zijn (meestal geen probleem meer via internet).
    – kosten infrastructuur thuis (netwerk, ruimte, verwarming … ) compenseren meestal de kosten voor het woon/werkverkeer.
    – de resultaten moeten meetbaar zijn, sociale controle … .
    – contacten met collega’s en teambuilding : kan bvb opgelost worden door 1 vaste dag per week naar kantoor te gaan (aanwezigheid buiten de spitsuren).
    – de medewerker moet natuurlijk de nodige discipline hebben om thuis werk aan te kunnen, wat niet aan iedereen gegevens is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *