Couchsurfers op bezoek: uit Malaysia

Afgelopen week hadden we dus ook bezoek uit Malaysia via het CouchSurfing Programma.

Dit is een website organisatie waar je je kunt inschrijven om niet alleen via het internet, maar ook in “real life” in kontakt te komen met mensen uit de hele wereld. Het CouchSurfing systeem is zo opgezet dat er een schriftelijke verificatie van de personen door de organisatie wordt doorgevoerd, waardoor je weet dat het om echte personen handelt en niet om “fake identiteiten”. Het is geen dating site!

Als je dan een reis plant in een ander land, kun je via het CouchSurf zoeksysteem mensen in dat land uitsorteren, en dan met hen in kontakt treden om te horen of ze tijd voor je hebben om een praatje te maken, en/of als ze plaats hebben, er ook een of meerdere nachten bij hen prive door te brengen.

Op deze manier hebben we al diverse virtuele kontakten in Australie en Nieuw Zeeland gemaakt, die wij kunnen bezoeken als Brigitte en ik volgend jaar een trip op dat continent gaan maken. Wij op onze beurt werden ondertussen gekontakteerd door een jongen uit Canada, die op het ogenblik in Europa onderweg is en later deze maand bij ons voorbij wil komen.

En twee jonge dames uit Malaysia met wie we al langer via CouchSurfing in kontakt stonden, hebben dan hun reis door België deze week gecombineerd met een bezoekje bij ons Wirtzfeld.

Hui Mei Liew studeerde de laatste twee jaar in Engeland, heeft al vaker in Europa rondgereisd en maakt op het ogenblik een reis van 2 maanden door diverse Europese landen (hoofdzakelijk met de EUROLINES busdienst) voordat ze terug keert naar Malaysia. Haar vriendin Moi Mooi is op deze reis voor de eerste keer in Europa en vergezelt haar op bepaalde trajecten.

Donderdag zijn ze eerst vanuit Brussel naar Brugge geweest, en ’s avonds dan per trein van Brussel naar Verviers gekomen, maar omdat ze te laat voor de normale busdiensten naar Wirtzfeld aankwamen, ben ik ze van het station gaan ophalen. We hebben dan thuis nog gezellig enkele uurtjes met elkaar zitten te babbelen, voordat ze dan in Mike’s slaapkamer ondergebracht werden.

Ons typisch Belgisch ontbijt met brood en beleg was voor hen een nieuwe ervaring, in Malaysia wordt bij het ontbijt alleen rijst of noedels geserveerd, en ondanks dat ze een beetje moeite hadden met de boter (die werd bovenop de chocopasta gesmeerd) heeft het hun klaarblijkelijk toch gesmaakt.

’s Morgens hebben we dan eerst op het internet naar de verschillende bus en trein-verbindingen gezocht voor hun latere planning, en daarna hebben we een kleine rondrit door Wirtzfeld en omgeving gemaakt.

Een bezoek aan ons kerkje uit de 17de eeuw, een korte wandeling langs het meer van Bütgenbach en een bezoekje aan de stuwdam.

’s Middags hebben we samen een typisch Belgisch herfst middagmaal gegeten (tomatensoep, zuurkool met kasseler en puree en als dessert een mousse au chocolat volgens Brigitte’s geheimrecept)

en daarna hebben we Moi Mooi in Verviers terug aan het station afgezet, omdat zij alleen verder reisde naar Amsterdam en daarom nog bijtijds de Euroline bus in Brussel moest halen.

Met HuiMei ben ik daarna een omweg via de Gileppe, en dan via Eupen naar Monschau gereden, zodat ze ook daar nog wat foto’s kon maken, ondertussen uitleg gevend over hoe politiek en economie in België funktioneren, maar ook typische details over de Oostkantons en de verschillen tussen de Franstalige en Duitstalige streek waar we doorheen reden.

Terug in Wirtzfeld heeft ze dan nog haar 81 foto’s die ze op die korte tijd in onze streek heeft gemaakt overgekopieerd (die staan nu in het Foto Album: Wirtzfeld Gallery > Wirtzfeld in Herfst > CouchSurfer in Wirtzfeld alsook een referentie over “haar gastgevers” die in het CouchSurf Systeeem gepubliceerd werd:

From HuiMei Liew

I have had the honour to have become the first surfer couched with my Chinese Malaysian friend Moi Mooi by Hubert & Brigitte in East Belgium. It is more than worth for those who want to have a real human touch and remarkable natural sceneries to contact this generous, intellectual and warm-hearted couple who have cultivated two outstanding sons. I have had a comfortable and at ease stay with them although in the beginning I could not provide an exact day of arrival due to my hectic moving schedule and inflexible Eurobus arrangement. Wirtzfeld is not an isolated outskirt area. It is a popular country side near to Germany’s border that offers cross-country ski adventure, fabulous natural sceneries with lakes, farms, landscapes and mountains, as well as wild life. The nearest train station to their village is Verviers which is frequently run every 30 minutes from Brussel. The train journey takes one and the half hour. By having visited them, one will not only have the experience to have been the highest point in Belgium, but also be able to get a better understanding from Hubert and Brigitte of Belgium’s politics, geography, languages, local people, as well as authentic Belgium cuisine. Both of them are such a decent, humble and kind couple. Hubert even generously shared with me about his business establishment and i am inspired by the idea of internet business that has widened my knowledge.

En ik heb haar (vanwege haar grote talenkennis) ook even de Chinese en Japanse teksten van Jochens Website LoveCalculator laten controleren om zeker te zijn dat de vertalingen die een vertaalbureau voor ons gemaakt had, inderdaad korrekt zijn.

In de late namiddag heeft ze dan vanuit Wirtzfeld de laatste bus naar Verviers genomen, om dan per trein naar Brussel te reizen, waar ze dan de Euroline bus naar Lille in Frankrijk nam waar ze een volgende CouchSurf adres heeft. ’s Avonds heeft ze nog even opgebeld om te vertellen dat ze goed aangekomen was.

0ok voor ons was het best een leuke ervaring, alhoewel ik moet toegeven dat het Aziatisch accent van hun gesproken Engels niet altijd even gemakkelijk te volgen was. En volgend jaar op onze Australie trip zullen we misschien bij haar in Kuala Lumpur een tussenstop maken.

Geplaatst in CouchSurfers op bezoek, Dagboek Australië Reis, Herfst 2006.