2 rolletjes Prior postzegels aub…

Ik ben gisterenmiddag naar de bibliotheek geweest om nieuw leesvoer voor het weekend te gaan halen. Daarna nog snel even naar het Postkantoor in Büllingen. Dat heeft vrijdag namiddag open van 14.00 tot 16.00 uur. Ik kom er binnen rond 14.15 uur. 1 Loket open, 6 mensen die staan aan te schuiven.

Ik zeg “Goedemiddag” en “Krijgen we hier wat gratis?…” en iedereen lacht.

Een kwartier later ben ik aan de beurt en vraag “2 rolletjes Prior postzegels aub”. De loketbediende gaat naar het kantoor naar achteren, komt dan terug en zegt: “over een kwartier is de kluis open, dan kan ik u die rolletjes geven…”

Ik zeg, “Zolang kan ik niet wachten ik sta hier al een kwartier. Moet ik dan de volgende keer alvast mijn bestelling roepen als ik binnenkom?”
Verontschuldigend schouderophalen van de loketbediende…

Aan de hand van deze (gisteren echt gebeurde) story krijg je het gevoel dat de posttarieven wel heel erg duur zijn geworden, wanneer zelfs de rolletjes Prior postzegels achter een tijdklok in de safe worden opgeborgen…

Overigens, dergelijke Prior zegels (0.52 EUR) worden vanaf Augustus 2007 de standaard briefport voor brieven binnenland tot 50 gram.

Een thema, dat ook leeft bij onze lezers, kijk maar eens naar de volgende reaktie van Jos…

Geplaatst in Grappig, Winter 2006-2007, Wist je dat...?.

3 reacties

  1. Hallo Hubert

    Ja “De Post-La Poste” het werkt (?) op de zenuwen. Om de haverklap één van vernieuwde , te vet betaalde “managers” die ons op TV en in de kranten komt vertellen dat de tarieven voor levering van poststukken opgetrokken wordt naar het tarief voor snelpost, want De Post-La Poste gaat in de toekomst nog enkel snelpost leveren. Ja dag Jan met de pet en Liesa met de mooie hoed. Eén boel van ellende en mensenfopperij. Als het hen dan niet lukt, bruine zeep aan de broek , een trap er onders , lekker schuiven en……………..er boven op nog een dikke uitschuif premie van enkele miljoenen befkes. De volgende a.u.b.

    Weet je, vroeger, en dan spreek ik voor de automatisatie van De Post-La Poste werd je brief de volgende werkdag bezorgd. Nu met alle automatisatie en hogere tarieven mag je al geluk hebben dat dit na 2 dagen het geval is. Voor 15 jaar opende men met groot fanfare geschal en de nodige drank in Berchem HET postcentrum van de eeuw. Heeft nooit naar behoren gewerkt (of dit aan het systeem of aan de vakbonden ligt is de vraag). Wordt dit jaar vervangen door een nog zoveeeeeeeeeeeeeeeeel groter centrum in de haven. Of dit gaat werken is de vraag binnen enkele maanden beantwoorden. Deze projecten slokken massa’s geld op, die beter in mensen zou geïnvesteerd worden. Maar ja dan zal er niet zoveel aan de vingers kunnen blijven plakken zeker ?

    Hier bij ons in Mortsel ( 23000 inwoners) bij Antwerpen had je voor 20 jaar 4 postkantoren. Nu nog slechts 2. Eén in het centrum en één in het dorp. Houd in dat om een rolletje zegels te halen je van op sommige plaatsen meer dan 3 km mag lopen, want niet iedereen bezit een wagen. Wat met onze oudere bevolking? Als je dan in de winkel van De Post-La Poste komt (centrum) sta je in een donker hol en zeker in de file om dan met nog wat meer geluk door een bediende “geholpen” te worden waarvan het chagrijn afdruipt. Een brief posten, haha nog zo’n lachertje. De bussen werden op 1/4 van het vorige dienstaanbod gebracht, dus weer honderden meters omlopen en……………………waar de bussen vroeger om de zoveel tijd geledigd werden nu in de meeste gevallen nog één maal per dag. Wens je een bus die meer gelicht wordt, dan dien je nog enkel honderden meters verder te lopen (zoeken naar één) De eindejaarsperiode , De tijd van het jaar dat er nog eens echt wat gepost wordt. Omslagen schrijven , gelukwensen er in, naar de Post-la Poste om zegeltjes, aanschuiven, norse bediende, kleven en dan naar de postbus. Haha (bis) postbus wordt slechts enkele malen daags geledigd, dus proppende vol want de brievenbus aan mijn huis is groter. Hé (chagrijnige) postman de bus hierbuiten is vol. Jaaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaa ik weet het, maar dat is niet voor ons, dat zijn die van het hoofdpost corteercentrum die hiervoor “bevoegd” zijn. Wij “mogen” daar niet meer aankomen.

    Tot voor enkele jaren kwam de postbode in 2 ronden, één ’s morgens vroeg met de krant en de briefwisseling. de 2de in de late voormiddag met aangtekende zendingen en reklaam.
    Nu moeten de kranten voor 0800 uur in de bus zitten, en vermits de Post/la Poste enkel kan overleven dank zij de krantentoer dient elke andere service aan de klant , want dat zijn wij toch zeker, wijken. Nu worden de echte poststukken tussen 11:00 en 15:00 uur afgeleverd. Ja moe we gaan er echt op vooruit.
    Van mij mag heel die hutse kluts van de Post/la Poste onmiddellijk afgeschaft , lees geprivatiseerd, worden. De echte werkers, de postbode zal wel dadelijk terug werk vinden in de geprivatiseerde onderneming. De vet betaalde , gepolitiseerde managers allerhanden bruine zeep aan de broek en een flinke trap eronder. Dat zij lekker schuiven zonder riante ontslagvergoeding. Als ik mijn job niet goed doe, de doelstellingen niet haal………….. C.4 voldoet niet aan de gestelde eisen, en zonder dikke premie de straat op. Zonder opvangnet van de politiek die weer een ander dik managers jobke voor me in zicht heeft.

    Dat de filialen van de Post/la Poste het uitgelezen doelwit zijn van booswichten allerhande leest men bijna dagelijks in de krant (die wij bij de krantenboer halen). Tot voor enige tijd werden de filialen zo heringericht dat de boeven (boefjes of jongeren noemt men dat stevast bij ons) via het loket niet meer op hun wenken konden bediend worden. Haha (drie). Nu de Post/la Poste terug naar de (geld)bron hengelt worden de fililalen omgedoopt tot “De Post Winkel” waar je behalve melk en boter kan je bijna alles krijgen, pardon kopen. Personeel wordt neergedropt op open eilanden zonder enige bescherming. Haha (vier)daar zullen onze boefjes, op gewacht hebben om hun leven te beteren, en terug “voeling” te hebben met de balie bedienden.

    Vermits de Post/la Poste toch melk en boter wenst aan te bieden openen zij verkooppunten in de grootwaren huizen. De noeste kassa bedienden (m/v) kunnen weeral opdraaïen voor het bij jobke. Euh moeten de vakbonden hiertegen niet protesteren, ’t is toch de taak van de Post/la Poste om poststukken te verzenden, post zegels te verkopen , …….. ?Wordt hier niet geraakt aan het statuut van de Postman(vrouw). Wordt het supermarkt personeel hier niet onnodig belast en onder bijkomende stress geplaatst ( door de boefjes) ? Heb de Post/la Poste nog niet weten staken tegen deze praktijk.

    Voor alle duidelijkheid ik acht het werk van de “gewone” postbode hoog. Maar wat op hoger echelon (met goedkeuring van de vakbonden) allemaal bedisselt wordt vind ik maar niks ten goede.

    Internet en e-post dat is het wat wij nodig hebben. Maar dat hebben de lezer reeds ontdekt. Dus niet meer naar die chagrijnigaard om rolleke zegels te halen, niet meer wachten op poststukken die toch altijd te laat komen. Dringende , zakelijke zendingen via coerier dienst (kost wel wat meer maar komen tijdig en zeker aan) Had de post/la Poste voor enige jaren niet het ambitieus plan om een gedeelte van MicroSoft op te kopen, en zo aan betere dientverlening te kunnen doen .

    ? Al bij al en gelukkig is dit maar bij een droom gebleven. Waar zou men immers het geld vandaan gehaald hebben. Ja er staat nog wel wat openbare gebouwen (lees kastelen , villa’s en parken) die kunnen ten gelde gemaakt worden. Kunnen die bewoners ook eens aan een jobke geholpen worden.
    Groetjes
    Jos

  2. ja nou ja

    vandaag hoorde ik dat rouwbrieven op dinsdag verzonden in nederland op woensdag in nederland aankwamen, op donderdag in duitsland,zweden,denemarken hum bestemming gevonden haden maar in belgieen op zaterdag na de teraard bestelling pas op hun bestemmig aan kwamen.
    Hoe kunnen we dit europees oplossen??

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *