Maandag, 14 Januari 2008

Gisteren is het de hele dag mooi weer geweest in Hoog België, want de regenbuien die er volgens de voorspellingen in de loop van de dag zouden komen, zijn niet tot bij ons geraakt en zelfs de bewolking die gisteren beloofd was, is er tot nog toe nog altijd niet.

De hele dag dus een stralend blauwe lucht, maar de temperaturen zijn wel niet meer zo hoog gegaan.

Ook vanochtend is de hemel slechts licht bewolkt, maar vandaag zou dat dus inderdaad gaan veranderen.

Maximum temperatuur gisteren in Wirtzfeld: +2.5° C
Minimum temperatuur deze nacht in Wirtzfeld gemeten:
Onder thermometerhut: -0.5° C , aan de grond -5° C
Neerslag in de laatste 24 uur: 0 mm
Mijn Rookstop: dag 13: nog altijd niet zwak geworden!

Update 09.00 uur: het is ondertussen bewolkt, en er valt een heel klein beetje sneeuw


Wirtzfeld, rond de middag: grijs en koude wind

Dat met dat uitstapje gisteren is er niet van gekomen: het middagdutje heeft wat langer geduurd (wie slaapt heeft geen verlangen naar een sigaret…), en daarna was het boek te spannend om neer te leggen.

Een beetje exta publiciteit voor de Oostkantons was er de afgelopen dagen in de media rondom het feit dat de rails van de spoorlijn, velen bekend als de Vennbahn, worden weggehaald. Die spoorlijn loopt door de Hoge Venen en langs de grens met Duitsland (Roetgen, Monschau, Kalterherberg, Sourbrodt, Bütgenbach, Büllingen).
Het Verdrag van Versailles in 1919 bepaaldde dat enkele stroken land, die op de landkaart gezien links van de spoorlijn liepen en eigenlijk tot Duitsland behoorden, aan België werden overgedragen zodat de hele spoorlijn op Belgisch grondgebied liep.
Nu dat de Vennbahn wordt afgebroken (op grote stukken van het trace komt een wandel/fietspad) werd er geopperd dat die stukken land aan Duitsland zouden terugvallen, maar ondertussen heeft de Duitse regering dus bevestigd dat er geen veranderingen aan het Verdrag van Versailles en dus ook geen veranderingen aan het grondgebied gemaakt hoeven te worden.

Geplaatst in Winter 2007-2008.

Eén reactie

  1. Beste Hubert,
    Weet jij hoe het eigenlijk komt dat de Vennbahn die de laatste jaren als toeristische spoorlijn geëxploiteerd werd, nu helemaal zal verdwijnen. Heeft het misschien te maken met een gebrek aan financiële middelen om de oude locomotieven (waaronder een prachtige oude stoomlocomotief) te onderhouden en rijdende te houden ?
    Eigenlijk wel jammer, want dit was echt wel een unieke spoorlijn door een prachtig gebied.
    Groetjes,
    Mark

    Voor zover ik me dat kan herinneren: De Vennbahn werd door een vereniging van vrijwilligers geexploiteerd die voor de zorg aan de lokomotieven en wagons instond en de toeristenlijn in het seizoen ook bemande. Maar nadat het Belgisch leger de spoorlijn niet langer gebruikte om de tanks voor schietoefeningen vanuit Belgie tot naar Elsenborn te brengen en de houtzagerij in Büllingen die transportweg ook niet meer gebruikte, moest er natuurlijk iemand anders gaan opdraaien voor het onderhoud van de rails.
    En de Duitstalige Gemeenschap heeft niet voldoende middelen om die gelden elk jaar opnieuw op te hoesten. Waardoor het dus praktisch onbetaalbaar werd om de Vennbahn nog langer draaaiend te houden. In Augustus 2004 werd de laatste rit gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *